fredag 17 maj 2013

Don Quijote

Don Quijote

Jag har nästan läst Don Quijote och den handlar om Don Quijote en helt vanlig man som är besatt av ridare böcker. Det blir ett problem för Don Quijote eftersom han tror han är en riddare och lämnar släkt och vänner för ett liv som en vandranderiddare. Don Quijote beger sig ut på ett äventyr tillsammans med sin trogne springare Rosinantes och sin väpnare Sancho Panza. Han beger sig ut i världen för att vinna sin älskades Dulcineas hjärta, Dulcinea är inte hennes riktiga namn utan det namn Don Quijote inbillar sig att hon har egentligen heter hon Aldonza.
Genom boken lär man känna karaktärerna ganska väl. Trots att jag tyvärr inte klarat mig igenom boken har jag fått en uppskattning av våra vänner Don Quijote och Sancho Panza. Don Quijote är en mager man i sina äldre dagar som är helt besatt av riddare böcker. Jag tror att Don Quijote skulle haft någon sorts bokstavskombination om han skulle leva på vår tid, eftersom han tror han är en del av sina romaner och beger sig därför ut i världen som vandranderiddare. Han känns verklig eftersom det fins folk som har diagnoser idag.
Miljön i boken har enligt mig ingen större fokus eftersom den inte beskrivs jätte mycket.
Typisk för min bok måste vara de många ord förklarningarna längst ned på sidan som förklarar krångliga ord. Språket är även gammalt och det ger boken en krånglig text.
Jag tycker boken passar in i epoken renässansen eftersom den handlar om Don Quijotes möjligheter alltså människans möjligheter.
Jag har svårt att förstå att denna bok räknas som klassiker då den är väldigt svår att förstå vad han menar i många tillfällen med det väldigt gamla språket. Jag tycker även att boken inte var något vidare bra men det tycker jag i och för sig om alla böcker.
Jag tyckte inte om boken eftersom jag hade svårt att förstå texten till en början men jag vande mig efter ett tag. Jag ogillar även det att jag somnade i varje försök att läsa boken vilket gjorde mig väldigt frustrerad. En avgörande faktor i att jag inte gillade boken är nog att jag hatar att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar