onsdag 15 maj 2013

Bokrecension - Robinson Crusoe

Bokrecension

Robinson Crusoe

Robinson Crusoe är en bok som är skriven av Daniel Defoe år 1719 under upplysningstiden. Boken är skriven som en berätelse som beskrivs handla om honom och många trodde att det verkligen var Defoe som varit med om äventyren han skrev om då han skrev på ett mycket grymt sätt. Enlitg källor fick han inspirationen till boken från Alexander Selkirk som var en äventyrare och som satt i en Ö 75 mil utanför Chile.
Boken Robinson Crusoe handlar om en man som levde på 1700 talet i England som är uppvuxen i en medelklassfamilj. Trots att hans familj var emot hans idéer och äventyrstankar så åkte Robinson själv ut på havet för börja sitt äventyr. Han blir fångatagen av pirater och som därefter säljer han som slav. Men han ger sig ändå igen ut på havet, han flyter som ensam på havet men ändå lyckades komma fram  överlevande på en öde Ö. Ön som ligger i Karibien blev hans hem i hela 27 år. Efter några år kommer några kannibaler dit för att äta upp en person ur en annan plats. Robinson räddar fången och låter honom bo hos sig, ungefär så var berättelsen.
Det var roligt och intressant att läsa om hur Robinson överlevde på ön och det var imponerande hur han genom sina uppfinningar lyckades tillverka alla saker han behövde för att överleva helt själv på den ön som ingen alls bodde i förutom han själv. Jag tror att boken blev så omtyckt mycket på grund av Robinson Crusoes stora livsvilja. Han visar goda sidor och så varje gång han ska göra något nytt så är man lika intresserad för man undrar verkligen hur något sådant ska gå till.

Boken är några hundra år gammal, självklart är den omodern då men jag tror fortfarande att folket idag skulle vilja läsa boken, den är läsvärd och spännande!
JOSEF ITANI, 9E

Bild på Robinson Crusoe