När
August Strindberg gav ut boken Röda rummet år 1879 fick den oerhört mycket
respons. Kritikerna tyckte inte boken var mycket att ha, men läsarna verkade
gilla Augusts nya verk. För det var just det den var, ny. Boken var den första
moderna romanen som gavs ut i Sverige. Inte nog med det så ansåg man att
språket Strindberg använde sig av var så pass banbrytande under hans tid, att
det bidrog till början på en ny språkhistorisk period, nämligen nysvenskan.
Boken
utspelar sig i Stockholm, där författaren själv växte upp, och handlar om Arvid
Falk som på sätt och vis ska föreställa August själv. Arvid Falk är en
ung man med drömmar om att lyckas inom litteraturens värld (precis som August).
Boken har också flera bikaraktärer som återkommer. Tillsammans med Arvid har de
alla gemensamt att de vill uttrycka sig på ett artistiskt sätt. Genom t.ex. litteratur,
konst eller filosofi. De träffas ofta i Röda rummet, i Behrns salonger, för att
samtala och diskutera livligt.
Språket
är något utöver det vanliga och visst har Strindberg en otrolig talang för att
med hjälp av detaljrika beskrivningar få läsaren att visualisera sig
handlingen. Dock tycker jag inte att språket väger upp den oerhört trista
handlingen.
Något
som också gör att jag tycker boken blir långtråkig är att det inte finns någon
röd tråd. Händelserna och de karaktärer boken handlar om är väldigt splittrade.
Bokens kapitel känns många gånger inte sammanhängande på något sätt. På så sätt
förändras eller utvecklas inte karaktärerna genom boken. Ibland känns det också
som att man får veta mer om blomman Arvid står bredvid än om honom själv.
Att
boken tillhör klassikerna inom den svenska litteraturhistorien har jag både
förståelse för och svårt att förstå. Jag tror att vi intresserar oss för
Strindberg som den mycket speciella och intressanta person han var, och inte
lika mycket för böckerna han skrev.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar