fredag 17 maj 2013

Huckleberry Finns Äventyr

Jag har läst boken Huckleberry Finns äventyr som är skriven av amerikanen Mark Twain. Det är en äventyrsroman som utspelar sig i södra Amerika. Denna bok handlar om en pojke på tolv år som heter Huckleberry. Till en början bodde han hos en kvinna som hette Miss Watson. Han blev sedan kidnappad av sin egen far och i och med det så blev han instängd i en koja under tiden fadern var ute och drack alkohol. Han lyckas rymma från kojan för att sedan rymma ut på den stora mississippifloden. Huck ror ut med sin fars roddbåt och bosätter sig på ”Jackson Island”. På ön träffar han Miss Watsons mörkhyade slav Jim som också har rymt eftersom han har hört att han ska säljas.

Huck är adopterad från Saint Petersburg och är tolv år. Han visar att han är väldigt modig när han rymmer från sin far och tar sig ut på egen hand till ön. Han visar också på en bra kunskap om överlevnad när han överlever helt själv på ön en tid. Han är skämtsam med Jim till en början men blir lite mer allvarlig mot honom eftersom Jim blev lite sur på ett av Hucks bus. Jim är ganska lättlurad och där har vi kanske en orsak till att han vart lite sur på Hucks bus. Han är väldigt snäll och även skämtsam. De gillar varandra och hjälps åt i motgångar. De båda skulle kunna finnas i verkligheten skulle jag nog säga.

Jag kan inte säga att jag upptäckte några speciella drag i boken men en sak som jag märkte var de bra miljöbeskrivningarna. Utan dem skulle boken vara svårförstådd och kanske till och med tillhöra en annan epok. Beskrivningarna och allting annat i boken är väldigt realistiska så boken passar perfekt i Realismen.

Jag tyckte att boken var lite trög men den har inte blivit omodern. Det är roligt att läsa om hur han lyckas rymma och hur han överlever i början på ön men när de börjar färdas på mississippifloden med sin flotte blir den tråkig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar