torsdag 16 maj 2013

Processen


Processen

Franz Kafka

Boken handlar om Josef K som blir åtalad för ett brott och domstolen ber honom att leva ett vanligt liv medan han väntar på sin dom. Josef K hävdar genom hela boken att han är oskyldig och man får aldrig någon glimt av vilket brott han har anklagats för, om han ens har gjort något. Genom boken får man följa Josef K när han försöker komma på ett sätt att komma ur processen och hitta någon som kan hjälpa honom.

Josef K är en vanlig man som jobbar på bank. Genom boken ökar hans frustration över att inte veta vad han är åtalad för och hur han ska ta sig ur processen. Det finns även en oro över hur den kommer att sluta. Det är ganska mycket miljöbeskrivningar i boken och först tänkte jag att det inte alls stämde med epoken eftersom man under modernismen ville att folk skulle göra egna tolkningar. Sen förstod jag att miljöbeskrivningarna bara är ett sätt att visa kritik mot samhället eftersom boken är väldigt samhällskritisk, så boken passar sin epok bra.

Många skrev ju drogpåverkade under denna epok och när man läser boken så känns det som om det finns många löst hängande bitar. Jag vet inte om det beror på att Franz Kafka inte var färdig med boken eller om det här sättet att skriva var så man skrev på under denna epok. Jag tycker att själva idén till boken verkar bra och spännande men sättet boken är skriven på gör den jobbig att läsa. Slutet är väldigt oväntat tycker jag, och inte så bra. Jag ville ha ett annat slut på boken. Men jag antar att det är författarens sätt att visa att regeringen alltid vinner, även på de mest smutsiga sätt. Kafkas personliga situation var inte så bra, boken skulle kunna ha med det att göra. Ingen vet riktigt vad Kafka vill få fram när han skrev boken, det är kanske därför det har blivit en klassiker. Hans absurda och samhällskritiska sätt att skriva har antagligen väckt en nyfikenhet hos folk att läsa boken och försöka tolka den och lösa hans gåta.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar