torsdag 16 maj 2013

Madame Bovary


Jag har läst boken ”Madame Bovary” som är skriven av Gustave Flaubert. Boken skrevs under naturalismen och realismen och utkom år 1856. Den handlar om en kvinna vid namn Emma Bovary och hennes komplicerade liv tillsammans med hennes man Charles. Emma är gift, har barn och har det relativt bra ställt, men ändå är hon inte nöjd med sitt liv. Hon väljer att försöka hitta lycka genom att skaffa sig två älskare, dock leder det bara till mer komplikationer.

Emma förändras inte så mycket i hennes sätt att vara under boken. Hon var från början egoistisk och allmänt deprimerad, vilket jag tycker att hon är i stort sett hela boken. Jag tror att många människor i samhället kan relatera till Emmas liv i och med att boken är väldigt realistisk. Hon stöter på många vardagliga problem som även finns i vårt samhälle.

Eftersom att boken är skriven under naturalismen så är den väldigt detaljrik vilket får läsaren att sätta sig in i miljön på ett lätt sätt. Boken tillhör naturalismen men jag tycker att den även stämmer in väldigt bra på realismen. Boken är mycket realistisk men samtidigt detaljrik. Dock anser jag inte att boken har sådana miljöbeskrivningar att den blir vidrig att läsa.

Jag kan både förstå och inte förstå varför ”Madame Bovary” är en klassiker. Boken passar delvis in i sin epok, men jag tror att det finns andra böcker som skulle passa bättre som en klassiker under naturalismen. Jag tror den blivit en klassiker på grund av sina detaljrika miljöbeskrivningar samt att många kan relatera till bokens handling. Jag anser att boken är ganska modern i och med sin handling, dock är den lite för seg för att ungdomar skulle uppskatta boken. Jag tyckte den var för långtråkig då nästan varje kapitel handlade om hennes tråkiga vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar