söndag 19 maj 2013

Utvandrarna

Jag har läst boken Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Boken passar in i sin epok arbetarlitteraturen. Under just den här tiden var det bland annat arbetarförfattare som skrev om sina liv.

Utvandrarna handlar om en statarfamilj som lever ett knapert liv i Småland. Efter många om och men så bestämde sig snart Karl Oskar Nilssons familj och släkt att emigrera till Nordamerika. De visste ingenting om den Nya Världen innan sin avfärd. De hade endast gamla sagor och rykten att förlita sig på. Trots tuffa levnadssätt på ett fartyg som seglar dem på ett okänt hav mot nya platser, med nya möjligheter och faror fick de till slut stiga i land i det omtalade Nordamerika.

Typiskt för denna bok är att den är realistisk och författaren beskriver varje karaktär väldigt väl. Miljöbeskrivningarna är ingen viktig del av boken utan finns endast där som utfyllnad eller för att förklara vart en av karaktärerna befinner sig.

Jag tror att boken blivit en klassiker därför att den utmärker sig gentemot andra böcker. Från den här epoken kan man oftast läsa om vanliga statare. Skillnaden i den här boken är att det sker en resolut förändring då karaktärerna tar nya beslut om att emigrera.

Jag tyckte väldigt mycket om Utvandrarna därför att den hade ett budskap. Vad jag lärt mig från boken är att man måste våga ta risker för att nå sina drömmar. Vi lever bara en gång och det är inte alltid vi kommer lyckas, men man måste våga försöka!

Boken är skriven på gammalsvenska och även fast man levde på ett omodernt vis kan jag ändå känna igen mig i deras känslor, tankar och rädslor inför nya utmaningar. Boken var så pass bra att jag kan tänka mig att läsa vidare i serien för att se hur det går för amerikaemigranterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar